Metamorfoses da construção da identidade de um professor surdo
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6734Keywords:
Metamorphosing Identity, Deaf Identities, Deaf Worker, Deaf TeacherAbstract
This article studies the metamorphoses in the constitution of the identity of a deaf teacher. It revisited concepts of Ciampa (2005) and Santos (2011) on identity as metamorphosis and deaf identities. It aims to understand the influences in the construction of identities of a deaf teacher. It is structured in the narrative conception of identity by Ciampa (2005), it is a qualitative field research, with data produced through narratives of life (BERTAUX, 2010) collected through open interviews conducted in sign language. The subject of the research is a deaf teacher from the municipal network. In the analysis, the process of identity construction goes through the overcoming of an identity assumed as deaf-mute-oralized to be deaf-signing. About their productive capacity, the metamorphosis of identities overcome an identity assumed as a worker-(d)efficient to be a teacher-deaf, which in the encounter with deaf students, assumes a political character and resistance.
Downloads
References
ALBRES, Neiva de Aquino. Ensino de LIBRAS: Aspectos históricos e sociais para a formação didática de professores. Curitiba: Appris, 2016.
BERTAUX, Daniel. Narrativas de Vida: a pesquisa e seus métodos. São Paulo: Paulus, 2010.
CIAMPA, Antônio da C. A Identidade social como metamorfose humana em busca de emancipação: articulando pensamento histórico e pensamento utópico. In: XXIX Encontro da Sociedade Interamericana de Psicologia – SIP, 2003, Lima, Peru. Anais.
CIAMPA, Antônio da C. A História do Severino e a Estória da Severina. São Paulo: Brasiliense, 2005.
KLEIN, Madalena. Os discursos sobre surdez, trabalho e educação e a formação do surdo trabalhador. In: SKLIAR, Carlos (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2005.
LIMA, Aluízio Ferreira de. História Oral e Narrativas de História de Vida: a vida dos outros como material de pesquisa. In: LIMA, Aluízio Ferreira de; JUNIOR, Nadir Lara. Metodologias da Pesquisa em Psicologia Social. Porto Alegre: Sulina, 2014.
SANTOS, Hermínio Tavares Sousa dos. Identidade como Metamorfose na Educação de Surdos em Belém. Dissertação (Mestrado em Educação) – CCSE, Universidade do Estado do Pará, p. 253. 2011.
SILVA, César Augusto de A. Entre a Deficiência e a Cultura: análise etnográfica de atividades missionárias com surdos. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade de São Paulo, p. 227. 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.