A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education

o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6817

Keywords:

Basic education, Law 13.415/2017, Historical-dialectical materialist

Abstract

This article aims to propose a Marxist reading of Law 13.415. Far from exhausting any discussion, we will deal with some of the fundamental determinations and relationships that constitute the High School Reformation, seeking the essence of this policy. Our research was realized from a qualitative approach and is anchored in the historical-dialectical materialist perspective. In order to take hold our object of study, we used bibliographic research. The development of the research goes through the justification of the validity of the Marxist theory for the study of this object, the concepts of ideology and education and an approach to the law in three axes of analysis. The investigation carried out revealed a totality of relationships involving the reformation, which demonstrated that it is not limited to the most immediate observable events. It is, ultimately, a fundamental stage in the development and consolidation of the bourgeois ideology of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Ortega, Universidade Federal de Viçosa

Licenciado em história pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Mestrando em Educação pela Universidade Federal de Viçosa. Atua como professor da educação básica na rede privada de ensino. 

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1198-9742

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8112540527434808

Joana D'Arc Germano Hollerbach , Universidade Federal de Viçosa

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR). Professora adjunta da Universidade Federal de Viçosa (UFV). 

References

ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. Tradução de Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa: Presença, 1974.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Resumo Técnico do Censo Escolar da Educação Básica. Brasília, DF: Inep, 2021

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Publicada no Diário Oficial da União em 17 de fevereiro de 2017. Brasília, DF, 2017.

CHAUÍ. Ideologia e Educação. Educ. Pesquis., São Paulo, v. 42, n. 1, p. 245-257, jan./mar. 2016.

CUNHA, Luiz Antônio. Uma leitura da teoria da Escola Capitalista. Rio de Janeiro: Achiamé, 1980.

CUNHA, Luiz Antônio. Ensino Médio: Atalho para o passado. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, p.372-384, 2017.

ENGELS, Friedrich. Prefácio à edição inglesa de 1888. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. São Paulo: Editora Martin Claret, 2004.

FARIAS, Itamar Mazza de. A ideologia da igualdade de oportunidades. Educ. e Filos., Uberlândia. v. 4 n.8, p. 107-128, jan-nun. 1990

FERREIRA, Eliza Bartolozzi; SILVA, Mônica Ribeiro da. Centralidade do Ensino Médio no contexto da nova “ordem e progresso”. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, p. 287-292, 2017.

FERRETI, Celso João; SILVA, Mônica Ribeiro da. Reforma do Ensino Médio no contexto da Medida Provisória nº 746/2016: Estado, currículo e disputas por hegemonia. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, nº. 139, p.385-404, abr.-jun., 2017.

FROSINI, Fábio. Educação. In: LIGUORI, Guido; VOZA, Pasquale. Dicionário gramsciano 1926-1937. São Paulo: Boitempo, 2017

FROSINI, Fábio. Escola. In: LIGUORI, Guido; VOZA, Pasquale. Dicionário gramsciano 1926-1937. São Paulo: Boitempo 2017a.

GALASTRI, Leandro de Oliveira. A construção do bloco histórico: via jacobina e o “debate”com Georges Sorel nos Cadernos do Cárcere. In: LOMBARDI, José Claudinei; MAGALHÃES, Lívia Diana Rocha; SANTOS, Wilson da Silva (orgs.) Gramsci no limiar do século XXI. Campinas: Librorum Editora, 2013.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 12. In: MONASTA, Attilio. Antonio Gramsci. Tradução de Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

GRAMSCI, Antonio. Escritos Políticos. Homens ou Máquinas. In: MONASTA, Atillio. Antonio Gramsci. Tradução de Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010a.

GRAMSCI, Antonio. Caderno 11. In: MONASTA, Atillio. Antonio Gramsci. Tradução de Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010b.

KUENZER, A. Z. Exclusão includente e inclusão excludente: a nova forma de dualidade estrutural que objetiva as novas relações entre educação e trabalho. Capitalismo, Trabalho e Educação, v. 3, p. 77-96, 2002.

KUENZER, Acacia Zeneida (org.) Ensino Médio: Construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 6ª Edição. São Paulo: Cortez Editora, 2009.

KUENZER. Acacia Zeneida. Trabalho e escola: a flexibilização do Ensino Médio no contexto da acumulação flexível. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, p. 331-354, 2017.

LOMBARDI, José Claudinei. Introdução. In: MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Campinas: Editora Navegando, 2011.

LOMBARDI, José Claudinei; LIMA, Marcos R. Golpes de Estado e educação no Brasil: a perpetuação da farsa. In: KRAWCZYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei (orgs.) O golpe de 2016 e a educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.

MARX, Karl. Contribuição à crítica da economia política. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, Karl. Grundrisse. Manuscritos econômicos de 1857-1858. Esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2011.

MARX, Karl. O Capital. Condensação de Gabriel Deville. 3 ed. 5 reimpr. Bauru: Edipro, 2019.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto do partido comunista. São Paulo: Editora Martin Claret, 2004.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Textos sobre educação e ensino. Campinas: Editora Navegando, 2011.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã. 1 ed. 5 reimpr. São Paulo: Boitempo, 2016.

MASCARO, Alysson Leandro. Crise e Golpe. São Paulo: Boitempo, 2018.

MELLO, Cecília Carmanini de. As políticas para o Ensino Médio no Brasil e suas relações com o BID (2003-2016). 2020. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, 2020.

MÉSZÁROS, István. A educação para além do capital. São Paulo: Boitempo Editorial. Nova Edição, ampliada, 2008.

NAPOLITANO, Marcos. A crise brasileira, em perspectiva histórica. In: MATTOS, Hebe; BESSONE, Tânia; MAMIGONIAN, Beatriz G (orgs.) Historiadores pela Democracia. O Golpe de 2016: a força do passado. São Paulo: Alameda, 2016.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Editora Expressão Popular. 1ª edição, 2011.

NOSELLA, Paolo. Controvérsias Marxistas sobre a leitura e recepção de Gramsci na educação brasileira. In: LOMBARDI, José Claudinei; MAGALHÃES, Lívia Diana Rocha; SANTOS, Wilson da Silva (orgs.) Gramsci no limiar do século XXI. Campinas: Librorum Editora, 2013.

OLIVEIRA, Fernando Bonadia de. Entre Reformas: tecnicismo, neotecnicismo e educação no Brasil. RETTA - Revista de Educação Técnica e Tecnológica em Ciências Agrícolas, [s. l.], v. 9, p. 19-39, 2017.

OLIVEIRA, Valdirene Alves de. As políticas para o Ensino Médio no período de 2003 a 2014: Disputas, estratégias, concepções e projetos. 2017. 318 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, GO, 2017.

ORTEGA. André Randazzo; HOLLERBACH, Joana D’Arc Germano. Os discursos oficiais sobre as leis 5.692/71 e 13.415/17: A defesa de uma educação a serviço do capital. Educação Por Escrito, v.11, n.2, p.1-12, 2020.

ORTEGA. André Randazzo; HOLLERBACH, Joana D’Arc Germano. Propaganda, Mídia e Educação: o discurso oficial e publicitário sobre a reforma do ensino médio de 2017. SciELO Preprint. Preprint, submetido em 10 jan. 2022. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.3462. Acesso em 20 jan. 2022.

PEREIRA, João Márcio Mendes. Banco Mundial, reforma dos Estados e ajuste das políticas sociais na América Latina. Ciênc. saúde colet., v. 23, n. 7, jul.2018

POCHMANN, Marcio. Estado e Capitalismo no Brasil: a inflexão atual no padrão das políticas públicas do ciclo político da Nova República. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, p. 309-330, 2017.

QUADROS, Sérgio Feldemann de; KRAWCZYK, Nora. O capital vai ao ensino médio: uma análise da reforma no processo de circulação do capital. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p.1-22, 2021.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil: (1930/1973). 40 ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

SÁ MOTTA, Rodrigo Patto. O Brasil à beira do abismo de novo. In: MATTOS, Hebe; BESSONE, Tânia; MAMIGONIAN, Beatriz G (orgs.) Historiadores pela Democracia. O Golpe de 2016: a força do passado. São Paulo: Alameda, 2016.

SAVIANI, Dermeval. Gramsci e a educação no Brasil. In: LOMBARDI, José Claudinei; MAGALHÃES, Lívia Diana Rocha; SANTOS, Wilson da Silva (orgs.) Gramsci no limiar do século XXI. Campinas: Librorum Editora, 2013.

SAVIANI. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4ª Edição. Campinas: Autores Associados, 2013a.

SAVIANI, Dermeval. A crise política e o papel da educação na resistência ao golpe de 2016 no Brasil. In: KRAWCZYK, Nora; LOMBARDI, José Claudinei (orgs.) O golpe de 2016 e a educação no Brasil. Uberlândia: Navegando Publicações, 2018.

SCHWARCZ, Lilia Moritz; Heloisa Murgel Starling. Brasil: uma biografia. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

SOARES, Maria Clara Couto Soares. Banco Mundial: políticas e reformas. In: TOMMASI, Lívia de; WARDE, Mirian Jorge; HADDAD, Sérgio (orgs.) O Banco Mundial e as políticas educacionais. São Paulo: Cortez Editora, 2007.

WARDE, Mirian Jorge. Educação e Estrutura Social: A profissionalização Em Questão. 2 ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.

Published

2023-11-15

How to Cite

Ortega, A., & Germano Hollerbach , J. D. (2023). A marxist reading of high school reformation: The development of the burguese ideology of education: o desenvolvimento da ideologia burguesa de educação. Educação Em Foco, 26(50), 1–30. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6817