Heritage education in the 5th year of elementary school in the remote modality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6872

Keywords:

History teaching, Local history, Cultural historical heritage

Abstract

The present research has as general objective to describe the pedagogical practice of teaching history in the remote modality, in the 5th year of elementary school, in a municipal public school in Anápolis in 2021. In this way, the work had a qualitative approach and adopted as means of bibliographic research, document analysis and action research. In the context of action research, the data produced during the development of the subproject entitled: "The teaching of local and heritage history in the early years of elementary school" were recorded in the teaching and learning plan, field diary and activity reports, and later analyzed. The great challenge was to face the new ways of teaching and learning in the context of the pandemic. The lived experience demonstrated the importance of local history and heritage education for the development of citizenship and awareness of the preservation of historical and cultural heritage.

 

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Author Biographies

Rayane Rocha, Universidade Evangélica de Goiás

Licenciatura Plena em Pedagogia, pela Universidade Evangélica de Goiás (2022). Auxiliar de sala no Colégio Couto Magalhães desde 2021. Participante do Programa Institucional de bolsa à Iniciação Científica (PIBIC) pela Universidade Evangélica de Goiás - UniEVANGÉLICA (2021-2022) e Participante do Programa Institucional de bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) em parceria com a CAPES (2020-2022). rayanesoares.rocha@hotmail.com

Lattes: http://lattes.cnpq.br/5150633319425340

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9329-2676 

 

 

Sandra Elaine Aires de Abreu

Estágio Pós-Doutoral em Educação, pela Universidade Federal de Uberlândia (2014). Doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006).Mestrado em Educação Escolar Brasileira, pela Universidade Federal de Goiás (1997). Especialização em História Econômica (1990), pela Associação Educativa Evangélica. Graduada em Pedagogia pela Associação Educativa Evangélica (1986), em História pela Universidade Federal de Goiás (1987). Docente do ensino superior da Universidade Estadual de Goiás e do Mestrado Interdisciplinar em Educação Linguagem e Tecnologias (MIELT/UEG) e do Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA). Líder do Grupo Goiano de Estudos e Pesquisas em História da Educação (GGEPHE). Com experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas docentes, metodologia do trabalho científico, história da educação, sociologia da educação, conteúdos e processo do ensino de história, filosofia da educação, orientação de monografia e dissertação. Coordenadora da Rede Goiana de Pesquisa do Ensino Fundamental da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG). 

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Published

2023-11-15

How to Cite

Rocha, R., & Sandra Elaine Aires de Abreu. (2023). Heritage education in the 5th year of elementary school in the remote modality. Educação Em Foco, 26(50), 1–20. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6872