Experiência e acessibilidade com pessoas com deficiência visual

Authors

  • Laura Pozzana UFRJ (NUCC/PPGP)
  • Eduardo Passos Instituto de Psicologia da Universidade Federal Fluminense - IPSI/UFF https://orcid.org/0000-0003-2942-9452

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.6883

Keywords:

Acessibility, Body, Clinic, Pre-reflective experience, Workshop

Abstract

This article analyzes the experience of the Body, Movement and Expression Workshop at the Benjamin Constant Institute. The theme of accessibility practices with visually impaired people is focused on from the perspective of access to the pre-reflective experience of workshop participants, following the perspective of Claire Petitmengin (2007), Varela, Thompson and Rosch (2003) and Depraz, Varela and Vermersch (2003). At the transdisciplinary intersection between education, clinic and philosophy, the text discusses the double meaning of accessibility, considering both, the access of those with visual impairments to the practices of the workshop, and the access of the workshop coordinator to the non-visocentered experience. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Pozzana, UFRJ (NUCC/PPGP)

Pós Doutorado e Doutorado em Psicologia pela UFRJ, na linha de pesquisa Cognição e Subjetividade. Mestre em Psicologia pela UFF, na área de concentração: Subjetividade e Clínica. Graduada em Psicologia pela UFRJ e formada como instrutora do Sistema Rio Abierto/Argentina – escola para o desenvolvimento integral do ser. Autora dos livros Corpo e Cegueira (CRV, 2017); Histórias de Cegueiras, em parceria com Virgínia Kastrup (CRV, 2016); O Corpo em Conexão (Eduff, 2008) e outros textos. Atua como psicóloga clínica e com oficinas grupais, na interface entre corpo e arte. Endereço para acessar CV: http://lattes.cnpq.br/6656164576789518 Filiação institucional: Pesquisadora vinculada ao Núcleo de Pesquisa Cognição & Coletivos (NUCC) do Departamento de Pós-Graduação da UFRJ. ORCID https://orcid.org/0000-0003-1571-0315  

Eduardo Passos, Instituto de Psicologia da Universidade Federal Fluminense - IPSI/UFF

Eduardo Passos é professor titular do IPSI/UFF.
https://orcid.org/0000-0003-2942-9452

Lattes: http://lattes.cnpq.br/8055904604783399

References

CLARK, L. Lygia Clark. Textos de Lygia Clark, Ferreira Gullar e Mário Pedrosa. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980 (Arte brasileira contemporânea)

DEPRAZ, N, VARELA, F, VERMERSCH, P. On Becoming Aware: A pragmatics of experiencing. A m s t e rd a m / P h i l a d e l p h i a: John Benjamins Publishing Company, 2003

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.

GENDLIN, E. Experiencing and creation of the meaning. Northwestern University Press, 1962

GIL, J. Abrir o corpo. In: Corpo, Arte e Clínica. Fonseca T. M. G. e Engelman S. (orgs.). Coleção Conexões Psi; Porto Alegre: editora da UFRGS, p13-28, 2004.

GUERREIRO, R., et KASTRUP, V. Aesthetic accessibility and tactile images of works of art.Terra Haptica, 5, 9-17, 2015.

HATWELL, I. Psychologie Cognitive de la cécité précoce. Paris: Dunod, 2003.

HATWELL, I., STRERI, A., & GENDAZ, E.(Eds). Toucher pour connaître Paris: PUF, 2000.

KASTRUP, V. O tátil e o háptico na experiência estética: considerações sobre arte e cegueira. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência – Vol. 8 – nº 3 – pp.69-85, 2015

OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizing the Body: Western Theories and African Subjects in: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P.J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, p. 391-415, 2002.

PETITMENGIN, C. Describing one’s subjective experience in the second person: Na interview method for the science, In: ____. Phenom Cogn Sci [online] p.229-269, 2006.

PETITMENGIN, C. L’énaction comme expérience vécue. In: ____. Intellectica, n. 43, p.85-92, 2006.

PETITMENGIN, C. Towards the source of thoughts: The gestural and transmodal dimension of lived experience. In: ____. Journal of Consciousness Studies, vol. 14, n.3, p.54-84, 2007.

PETITMENGIN, C. La neuro-phénoménologie: quels enjeux thérapeutiques? Disponível em:

www.instituttibetain.org/cms/uploads/bestanden/ub2010/Intervention%20de%20Claire%20Petitmengin.pdf , 2010.

POZZANA DE BARROS, L., O Corpo em Conexão: Sistema Rio Aberto, Niterói, EdUFF, 2008.

POZZANA, L. Corpo e Cegueira: movimento sensível e vital, Ed. CRV, 2017

PROUST, M. No caminho de Swann. Em busca do tempo perdido, v.1. Tradução Mário Quintana. Rio de Janeiro: Editora Globo, 1981

STERN, D. O Mundo Interpessoal do Bebê. Porto Alegre, Artes Médicas, 1992.

VARELA, F. Sobre a competência ética. Lisboa: Edições 70, 1992.

VARELA, F., THOMPSON, E., ROSCH, E. A mente incorporada. Ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed editora, 2003.

WINNICOTT, D. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.

Published

2022-12-22

How to Cite

Pozzana, L., & Passos, E. (2022). Experiência e acessibilidade com pessoas com deficiência visual. Educação Em Foco, 25(47). https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.6883

Issue

Section

Dossiê - No enquanto da pandemia: grupalidade, cuidado e invenções na formação universitária.