Experiência e acessibilidade com pessoas com deficiência visual
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.6883Keywords:
Acessibility, Body, Clinic, Pre-reflective experience, WorkshopAbstract
This article analyzes the experience of the Body, Movement and Expression Workshop at the Benjamin Constant Institute. The theme of accessibility practices with visually impaired people is focused on from the perspective of access to the pre-reflective experience of workshop participants, following the perspective of Claire Petitmengin (2007), Varela, Thompson and Rosch (2003) and Depraz, Varela and Vermersch (2003). At the transdisciplinary intersection between education, clinic and philosophy, the text discusses the double meaning of accessibility, considering both, the access of those with visual impairments to the practices of the workshop, and the access of the workshop coordinator to the non-visocentered experience.
Downloads
References
CLARK, L. Lygia Clark. Textos de Lygia Clark, Ferreira Gullar e Mário Pedrosa. Rio de Janeiro: FUNARTE, 1980 (Arte brasileira contemporânea)
DEPRAZ, N, VARELA, F, VERMERSCH, P. On Becoming Aware: A pragmatics of experiencing. A m s t e rd a m / P h i l a d e l p h i a: John Benjamins Publishing Company, 2003
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Rio de Janeiro: Imago, 1977.
GENDLIN, E. Experiencing and creation of the meaning. Northwestern University Press, 1962
GIL, J. Abrir o corpo. In: Corpo, Arte e Clínica. Fonseca T. M. G. e Engelman S. (orgs.). Coleção Conexões Psi; Porto Alegre: editora da UFRGS, p13-28, 2004.
GUERREIRO, R., et KASTRUP, V. Aesthetic accessibility and tactile images of works of art.Terra Haptica, 5, 9-17, 2015.
HATWELL, I. Psychologie Cognitive de la cécité précoce. Paris: Dunod, 2003.
HATWELL, I., STRERI, A., & GENDAZ, E.(Eds). Toucher pour connaître Paris: PUF, 2000.
KASTRUP, V. O tátil e o háptico na experiência estética: considerações sobre arte e cegueira. Revista Trágica: estudos de filosofia da imanência – Vol. 8 – nº 3 – pp.69-85, 2015
OYĚWÙMÍ, Oyèrónkẹ́. Visualizing the Body: Western Theories and African Subjects in: COETZEE, Peter H.; ROUX, Abraham P.J. (eds). The African Philosophy Reader. New York: Routledge, p. 391-415, 2002.
PETITMENGIN, C. Describing one’s subjective experience in the second person: Na interview method for the science, In: ____. Phenom Cogn Sci [online] p.229-269, 2006.
PETITMENGIN, C. L’énaction comme expérience vécue. In: ____. Intellectica, n. 43, p.85-92, 2006.
PETITMENGIN, C. Towards the source of thoughts: The gestural and transmodal dimension of lived experience. In: ____. Journal of Consciousness Studies, vol. 14, n.3, p.54-84, 2007.
PETITMENGIN, C. La neuro-phénoménologie: quels enjeux thérapeutiques? Disponível em:
www.instituttibetain.org/cms/uploads/bestanden/ub2010/Intervention%20de%20Claire%20Petitmengin.pdf , 2010.
POZZANA DE BARROS, L., O Corpo em Conexão: Sistema Rio Aberto, Niterói, EdUFF, 2008.
POZZANA, L. Corpo e Cegueira: movimento sensível e vital, Ed. CRV, 2017
PROUST, M. No caminho de Swann. Em busca do tempo perdido, v.1. Tradução Mário Quintana. Rio de Janeiro: Editora Globo, 1981
STERN, D. O Mundo Interpessoal do Bebê. Porto Alegre, Artes Médicas, 1992.
VARELA, F. Sobre a competência ética. Lisboa: Edições 70, 1992.
VARELA, F., THOMPSON, E., ROSCH, E. A mente incorporada. Ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed editora, 2003.
WINNICOTT, D. O brincar e a realidade. Rio de Janeiro: Imago, 1975.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.