- Writing as Assemblage
Exploring Lines of Becoming Minor
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.6909Keywords:
Occupational Therapy. Professional Masters. Remote Teaching. Writing exercise.Abstract
What sensitive frequencies can be mobilized in the writing processes? Two lines unfold from this question formulated in the context of a Professional Master in Occupational Therapy at the Medical School of USP: the insufficiency of written language to name dimensions of experience that are brought into the research field, that carry something unspeakable; and the insecurity before what is named as academic writing. We will reflect on a process lived in this master's program that involved the experiences of the pandemic, of social distancing, of remote teaching, and the challenge of, amidst the squares of the screen, bringing out an encounter between bodies. Through writing exercises, it was possible to create intimacy between writer and text, to bring about lines of becoming minor that generated displacements in what imprisoned writing and thinking, and to highlight the power of experience in the formulation of students' research questions.
Downloads
References
BENJAMIM, W. Experiência e Pobreza. In: Walter Benjamin – Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Prefácio de Jeanne Marie Gagnebin. São Paulo: Brasiliense, 1987, p. 114-119.
CAMARGO, K. A. Abuso sexual infantil – uma cartografia: silenciamento, testemunho, ressentimento, esquecimento. Mestrado em Psicologia Clínica. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2016.
DELEUZE, G. Conversações (trad. Peter Pál Pelbart). São Paulo: Ed 34, 1992.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs - capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2 (Trad. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão). São Paulo: Ed. 34, 1995.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Três novelas ou “o que se passou? In: Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. (Trad. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão). São Paulo: Editora 34, 1996.
GALHEIGO S. M. Narrativas contemporâneas. Rev. Ter. Ocup. Univ. São Paulo, v. 20, n. 1, p. 8-12, jan./abr. 2009
GODOY, A. Quando a escrita engendra um meio de combate [ou como a educação devêm uma política de dissolução. (Comunicação em Simpósio) Primeras Jornadas Gilles Deleuze "Pensar con y desde el Arte". Mar del Plata-Argentina: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2011.
INFORSATO, E. A.; EDERLI G. P. (2022) Elementos para uma narratividade em Terapia Ocupacional - contribuições da escrita para a pesquisa na interface arte e clínica. Livro do IV Encontro Internacional de Reflexão sobre Práticas Artísticas Comunitárias (EIRPAC) - Práticas Artísticas e Risco no Contemporâneo. Porto - Portugal: Mexe/PELE (no prelo).
KASTRUP, V. Pesquisar, formar, intervir. In: Simpósio de Pesquisa e Intercâmbio científico em Psicologia. XIII Anais. Fortaleza: ANPEPP, jun, 2010.
LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação e Realidade - UFRGS. v.28, n.2, 2003.
LIMA, E. A.; ARAGON, L. E. Agenciamento coletivo de clínica: conceitos se fazendo nos encontros. In: LIMA. E. A.; FERREIRA NETO, J. L.; ARAGON, L. E. Subjetividade Contemporânea: desafios teóricos e metodológicos. Curitiba: Edltora CRV, 2010. pp. 129-148.
MACHADO, A. M. Quando a escrita toca a produção institucional em um trabalho de extensão universitária. Tese de Livre Docência, Instituto de Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021. https://doi.org/10.11606/T.47.2021.tde-15122021-115559
MACHADO, A. M.; FONSECA, P. F. A escrita endereçada como prática de formação e construção de realidade. Mnemosine, UERJ. Vol.15, nº1, p. 4-22, 2019.
MACHADO, A. M.; HAHNE, B;. S. MARTINEZ, C. T. Enfrentando a escrita-em-dívida na formação de pesquisadores. Movimento - Revista de Educação, v.7, n.14, 2020.
MPTO-FMUSP. (Mestrado Profissional em Terapia Ocupacional) Caderno Coletivo. Material de escrita coletiva produzido durante a disciplina MFT5734 “O Brincar, A Escola, A Cultura e A Participação Infanto-Juvenil: Acompanhamento de Projetos de Pesquisa”. MPTO-FMUSP, set-out, 2021.
NUNES, R. S. Considerações em torno de uma dedicatória. (Texto-base da Conferência ao “Congresso Internacional 50 Anos depois da Pedagogia do Oprimido” (11 a 13 Julho, 2018) na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Psicologia Escolar e Educacional [online], v.22, n.2, 2018.
https://doi.org/10.1590/2175-3539201802000.
PRECIADO, P. B. La izquierda bajo la piel. (prefácio). In: Rolnik, S. Esferas da Insurreição - notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1 edições, 2018.
RIBEIRO, C. R. Um problema, um acontecimento: política e ética da pergunta-verbo. 4to Congreso Latoniamericano de Filosofia de la Educación (10 a 13 de outubro de 2017), v.4, 2017. http://filosofiaeducacion.org/actas/index.php/act/article/view/276
ROLNIK, S. Pensamento, Corpo e Devir: uma perspectiva ético/ estético/ política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade PUC-SP. São Paulo, vol.1, no 2, 241-251, 1993.
STENGERS, I. A proposição cosmopolítica. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n.69, p.442-464, abr, 2018. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2316-901X.v0i69p442-464
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.