O desenvolvimento da autonomia intelectual e moral nas aulas de Arte do Ensino Fundamental II:

aprendizagem socioemocional e a construção de valores morais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6928

Keywords:

Aprendizagem socioemocional, Valores sociomorais, Autonomia intelectual e moral, Professores de Arte, Ensino Fundamental II

Abstract

This article presents a clipping of the results of a master's research, developed from the perspective of a qualitative approach with an explanatory descriptive design, whose objective was to analyze and understand the teaching conception about the development of Socioemotional Competencies for the construction of intellectual autonomy and morale of Elementary School in public schools. Semi-structured interviews were used with Art teachers and the Coordinator of the Pedagogical Art Center and for the interpretation of data, we used Discursive Textual Analysis. The results indicate that the participants find it difficult to carry out their continuing education and deepen their studies on the development of CSEs, moral values, intellectual and moral autonomy. We highlight the concern that teachers have in providing an ethical and respectful environment in their art classes and that, whenever necessary, they turn to CSEs to resolve conflicts between students and to prepare them for life in society.

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Author Biographies

Fernando Bruzatti, UNOESTE

Mestre em Educação pela Universidade do Oeste Paulista (Unoeste). Também é Licenciado em Educação Artística e especialista em Gestão Escolar pela Unoeste. Atua como professor de Arte em escola de Ensino Integral de Ciclo I, tem como interesse os estudos sobre aprendizagens socioemocionais e o ensino de Arte. Participa do Grupo de Pesquisa Contexto Escolar e Processo de Ensino-aprendizagem: Ações e Interações (Contepea).

https://orcid.org/0000-0001-8862-005X

http://lattes.cnpq.br/6181161656300633

Carmen Lucia Dias, UNOESTE

Mestre, Doutora e Pós-doutora em Educação - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Campus de Marília – Departamento de Psicologia da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação. Docente do Programa de Pós-Graduação – Mestrado e Doutorado em Educação da Universidade do Oeste Paulista (Presidente Prudente, SP). É associado da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPEd (GT 20 – Psicologia da Educação).  Integrante dos grupos de pesquisa: Contexto escolar e processo ensino-aprendizagem: ações e interações (líder) / UNOESTE/ SP; Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Moral (GEPEM I -Estudos Avançados); Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Epistemologia Genética e Educação (GEPEGE) - UNESP / Marília/SP. Consultora do Convivere Mais-Assessoria e Formação. 

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Published

2023-11-25

How to Cite

Bruzatti, F., & Lucia Dias, C. (2023). O desenvolvimento da autonomia intelectual e moral nas aulas de Arte do Ensino Fundamental II:: aprendizagem socioemocional e a construção de valores morais. Educação Em Foco, 26(50), 1–25. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6928