Sensitive education and dramatized storytelling

contributions to teacher formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6935

Keywords:

Body. Education. Pedagogical Practice.

Abstract

This article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages ​​and doing together.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina de Sousa Aragão, Instituto Federal de São Paulo- Campus Piracicaba

Cargo: Professora de Artes
Função: Professora de Artes
Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista, campus Rio Claro. Professora de Artes e Teatro no Instituto Federal de São Paulo- Campus Piracicaba. Participante do Grupo de Estudos Escola, Formação e Alteridade (GREEFA, CNPq)

Link do lattes:  http://lattes.cnpq.br/5594358953819644

Laura Noemi Chaluh, Universidade Estadual Paulista - UNESP

Cargo: Professora Assistente Doutor
Função: Professora Assistente Doutor
Doutora em Educação. Professora do Departamento de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação do Instituto de Biociências da Universidade Estadual Paulista, campus Rio Claro. Coordenadora líder Grupo de Estudos Escola, Formação e Alteridade (GREEFA, UNESP, CNPq). 

Link do lattes:  http://lattes.cnpq.br/5879357007917808  

References

ARAGÃO, Janaina de Sousa. Formar, experienciar, encorajar: práticas de contação de histórias

dramatizadas. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade

Estadual Paulista, Rio Claro/SP, 2021.

ÁVILA, Mayna Yaçanã Borges de; FERLA, Alcindo Antônio. O que pode o corpo? Corpografias

de resistência. Interface: comunicação, saúde, educação, São Paulo, v. 2, n. 62, p. 731-748, jul./set.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos: Pedro & João

Editores, 2012.

BENJAMIN, W. O Narrador. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história

da cultura. 7. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.

BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4. ed.

Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de; CHALUH, Laura Noemi. Escritos de aula na

formação inicial. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 19, n. 2, p. 165-173, 2014.

CHALUH, Laura Noemi. Escritas do cotidiano escolar na formação inicial: atenção ao outro. In:

VICENTINI, P. B.; CUNHA, J. L.; CARDOSO, L.A.M. (orgs.). Experiências formativas e

práticas de iniciação à docência. Curitiba: CRV, 2016.

CHALUH, Laura Noemi. Formação e alteridade: pesquisa na e com a escola. 2008. Tese

(Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas,

Campinas, 2008.

DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Porque arte-educação? 21. ed. São Paulo: Papirus, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São

Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d´Água,

GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: ______. Mitos, emblemas,

sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: Contar histórias na escola. Campinas: Papirus,

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de

Educação. Campinas, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.

LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João

Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista, Belo

Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, jan./mar. 2015.

MACHADO, Ana Maria. Menina bonita do laço de fita. 8. ed. São Paulo: Ática, 2010.

MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. São Paulo: Editora Reviravolta, 2015.

MATOS, Gislayne Avelar. Nas asas da poesia: contação de histórias como linguagem artística. In:

MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes; MORAES, Taiza Mara Rauen (orgs.). Contação de histórias:

tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.

MATTOS, Laura Kemp de; ZANELLA, Andréa Vieira; NUERNBERG, Adriano Henrique. Entre

olhares e (in)visibilidades: reflexões sobre fotografia como produção dialógica. Fractal: Revista de

Psicologia, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3, p. 901-918, set./dez. 2014.

OSTETTO, Luciana Esmeralda; FERREIRA, Luciana Haddad; PREZOTTO, Marissol. Educação

Sensível: formação e experiência na docência. In: VII SEMINÁRIO FALA (OUTRA) ESCOLA,

, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: FE/UNICAMP, 2015. Disponível em:

https://www.fe.unicamp.br/eventos/7falaoutraescola/arquivos/ebook.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.

PEREIRA. Ana Cristina Carvalho (org). Atravessamentos: Ensino-Aprendizagem de Arte,

Formação do Professor e Educação Infantil. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes da UFMG,

PERISSÉ, Gabriel. Estética e Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

RANDO, Silvana. Peppa. São Paulo: Brinque-Book, 2009.

STRAZZACAPPA, Márcia Maria. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Caderno

CEDES, ano XXI, n. 53, p. 69-83, abr. 2001.

STRAZZACAPPA, Márcia Maria. Imersões poéticas como processo de formação do artista

docente. ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v. 1, n. 2, p. 96-111,

jul./dez. 2014.

Published

2023-07-24

How to Cite

Aragão, J. de S., & Chaluh, L. N. (2023). Sensitive education and dramatized storytelling: contributions to teacher formation. Educação Em Foco, 26(49). https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6935