Sensitive education and dramatized storytelling
contributions to teacher formation
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.6935Keywords:
Body. Education. Pedagogical Practice.Abstract
This article is part of a doctoral research which object of study was the experience of a theater teacher who developed a formation course based on dramatized storytelling for Early Childhood Education teachers. It is a narrative research whose general objective was to investigate the contributions and potentialities of dramatized storytelling for teacher constitution. In this article we present part of the work developed in the formation course to understand how dramatized storytelling promotes sensitive education. The inventory of materials includes the teachers' collective logbook, reports of experiences and photographs. The interpretation of data was inspired by the indiciary paradigm. As a contribution, we highlight that this practice made possible the rediscovery of bodies, expressiveness through different languages and doing together.
Downloads
References
ARAGÃO, Janaina de Sousa. Formar, experienciar, encorajar: práticas de contação de histórias
dramatizadas. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Instituto de Biociências, Universidade
Estadual Paulista, Rio Claro/SP, 2021.
ÁVILA, Mayna Yaçanã Borges de; FERLA, Alcindo Antônio. O que pode o corpo? Corpografias
de resistência. Interface: comunicação, saúde, educação, São Paulo, v. 2, n. 62, p. 731-748, jul./set.
BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. 2. ed. São Carlos: Pedro & João
Editores, 2012.
BENJAMIN, W. O Narrador. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história
da cultura. 7. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.
BUSATTO, Cléo. A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4. ed.
Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
CAMARGO, Maria Rosa Rodrigues Martins de; CHALUH, Laura Noemi. Escritos de aula na
formação inicial. Revista de Educação PUC-Campinas, v. 19, n. 2, p. 165-173, 2014.
CHALUH, Laura Noemi. Escritas do cotidiano escolar na formação inicial: atenção ao outro. In:
VICENTINI, P. B.; CUNHA, J. L.; CARDOSO, L.A.M. (orgs.). Experiências formativas e
práticas de iniciação à docência. Curitiba: CRV, 2016.
CHALUH, Laura Noemi. Formação e alteridade: pesquisa na e com a escola. 2008. Tese
(Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas,
Campinas, 2008.
DUARTE JÚNIOR, João Francisco. Porque arte-educação? 21. ed. São Paulo: Papirus, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 21. ed. São
Paulo: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d´Água,
GINZBURG, Carlo. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. In: ______. Mitos, emblemas,
sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
GIRARDELLO, Gilka. Uma clareira no bosque: Contar histórias na escola. Campinas: Papirus,
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Revista Brasileira de
Educação. Campinas, n. 19, p. 20-28, jan./fev./mar./abr. 2002.
LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João
Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em Revista, Belo
Horizonte, v. 31, n. 1, p. 17-44, jan./mar. 2015.
MACHADO, Ana Maria. Menina bonita do laço de fita. 8. ed. São Paulo: Ática, 2010.
MACHADO, Regina. A arte da palavra e da escuta. São Paulo: Editora Reviravolta, 2015.
MATOS, Gislayne Avelar. Nas asas da poesia: contação de histórias como linguagem artística. In:
MEDEIROS, Fábio Henrique Nunes; MORAES, Taiza Mara Rauen (orgs.). Contação de histórias:
tradição, poéticas e interfaces. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015.
MATTOS, Laura Kemp de; ZANELLA, Andréa Vieira; NUERNBERG, Adriano Henrique. Entre
olhares e (in)visibilidades: reflexões sobre fotografia como produção dialógica. Fractal: Revista de
Psicologia, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3, p. 901-918, set./dez. 2014.
OSTETTO, Luciana Esmeralda; FERREIRA, Luciana Haddad; PREZOTTO, Marissol. Educação
Sensível: formação e experiência na docência. In: VII SEMINÁRIO FALA (OUTRA) ESCOLA,
, Campinas. Anais eletrônicos... Campinas: FE/UNICAMP, 2015. Disponível em:
https://www.fe.unicamp.br/eventos/7falaoutraescola/arquivos/ebook.pdf. Acesso em: 12 jul. 2021.
PEREIRA. Ana Cristina Carvalho (org). Atravessamentos: Ensino-Aprendizagem de Arte,
Formação do Professor e Educação Infantil. Belo Horizonte: Escola de Belas Artes da UFMG,
PERISSÉ, Gabriel. Estética e Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
RANDO, Silvana. Peppa. São Paulo: Brinque-Book, 2009.
STRAZZACAPPA, Márcia Maria. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Caderno
CEDES, ano XXI, n. 53, p. 69-83, abr. 2001.
STRAZZACAPPA, Márcia Maria. Imersões poéticas como processo de formação do artista
docente. ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes, v. 1, n. 2, p. 96-111,
jul./dez. 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.