The role of education in prisons

A literature review focused on educational values and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6939

Keywords:

Education in prison, Adult Education in prison, Prison system

Abstract

Access to education is one of the most fundamental rights established in the Constitution of Brasil for the process of humanization of the person deprived of liberty. For this reason, it is crucial that a broad debate about the role of education in prison be promoted, either to help educators in the classroom or to guide public policies that seek to deal with this scenario. This article seeks to contribute to this effort by presenting a literature review on the role of education in the prison context. We identified values related to schooling, resocialization, emancipation, harm reduction and human rights, legitimized by the different authors of the investigated articles; in addition to pedagogical practices that are inspired by the concepts of Adult Education and Popular Education. The literature also reveals that there is much to be explored on the subject.

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Author Biographies

Sandro Giongo, UFRGS

Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2021), bacharel e licenciado em Física pela mesma instituição (2017 e 2022).

Leonardo Heidemann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

É graduado em Licenciatura em Física pela UFRGS (2008), obtendo os diplomas de mestre (2011) e de doutor (2015) em Ensino de Física nessa mesma Universidade. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: modelagem científica, estudos sobre evasão, metodologias ativas de ensino, atividades experimentais e computacionais. Desde 2016, é Professor Adjunto e membro permanente do Porgrama de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRGS. É coordenador do Centro de Referência para o Ensino de Física (CREF) da UFRGS desde 2017. Em 2018, foi agraciado com o prêmio de melhor tese de doutorado da área de Pesquisa em Ensino de Física do biênio 2015-2016 pela Sociedade Brasileira de Física.

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Published

2023-11-17

How to Cite

Giongo, S., & Heidemann, L. (2023). The role of education in prisons: A literature review focused on educational values and practices. Educação Em Foco, 26(50), 1–37. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.6939