LIGHT, CAMERA... EDUCATION!

The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema

Authors

  • Ludmila Rodrigues Rosa Universidade Federal de Uberlândia
  • Sandro Rogério Vargas Ustra Universidade Federal de Uberlândia https://orcid.org/0000-0003-3686-8664

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7007

Keywords:

Cinema at School., Teaching Collective., Professional Development., Basic Education., Continuing Education.

Abstract

This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world.

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Author Biographies

Ludmila Rodrigues Rosa, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Pedagogia (2010), Mestrado em Educação (2016) e Doutorado em Educação (2021), todas pela Universidade Federal de Uberlândia. É Professora e Analista Pedagógica da Prefeitura Municipal de Uberlândia. Atuou como vice-diretora de uma Escola Municipal de Educação Infantil de Uberlândia por 4 anos. Experiência na área de Educação com ênfase na Educação Infantil, na Alfabetização e nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, bem como na Formação de Professores.

Endereço Lattes: http://lattes.cnpq.br/6915100971184466

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4956-0212

Sandro Rogério Vargas Ustra, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Física - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (1997) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Uberlândia. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Permanente, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de física, formação de professores, educação em ciências e matemática, formação continuada e ensino de ciências.

Endereço Lattes: http://lattes.cnpq.br/9632550703149729

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-3686-8664

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Published

2024-04-06

How to Cite

Rodrigues Rosa, L., & Vargas Ustra, S. R. (2024). LIGHT, CAMERA. EDUCATION! The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema. Educação Em Foco, 27(51), 1–24. https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7007