LIGHT, CAMERA... EDUCATION!
The power of a group of teachers in continuous training activities mediated by cinema
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7007Keywords:
Cinema at School., Teaching Collective., Professional Development., Basic Education., Continuing Education.Abstract
This article contemplates a reflection on the power of a group of teachers in educational activities with/through cinema, as this dialogue connector, knowledge aggregator and author builder. This is an excerpt from the experiences and reflections of a doctoral research that highlighted some experiences with cinema in the transformation of teachers. Seeking elements for dialogue and reflection on the presence of cinema in school and in teacher education, the qualitative approach was taken as methodological inspiration, which made it possible to find ways to represent reality, and collaborative research, in which constructions are collective considering difference and diversity as guiding principles of professional formation. Therefore, it was important to understand how a teaching collective at the school can contribute to the personal and professional development of its members, enhancing relationships with themselves, with others and with the world.
Downloads
References
BARBOSA, Cristiano. O espaço em devir no documentário: cartografia dos encontros entre cinema e escola. Tese (Doutorado em Educação), Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2017.
DEUS, Ana Iara Silva de. Obrigatoriedade do Cinema na Escola: uma análise sobre a Lei 13.006/14. Anais da XI Reunião Científica Regional da ANPED – ANPED Sul, Curitiba, UFPR, 2016.
FANTIN, Mônica. Mídia-Educação e Cinema na Escola. Teias, ano 8, nº 15-16, p. 1-13, 2007.
FONSECA, Vitória Azevedo da . Cinema, educação e estado: a inserção da Lei 13.006/14 e a obrigatoriedade da exibição de filmes nas escolas. Laplage em Revista, v. 2, n. 1, p. p.138-145, 2016. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-622020162184p.138-145
FRESQUET, Adriana. Cinema e Educação: a Lei 13.006. Reflexões, perspectivas e propostas. Ouro Preto: Universo Produção, 2015.
GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; COSTA, Sely Maria de Sousa. Comportamento dos professores da educação básica na busca da informação para formação continuada. Ciência da Informação, v. 32, n. 3, p. 54-61, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652003000300007
HUR, Domenico U. Poder e potência em Deleuze: forças e resistência. Mnemosine, UERJ, v. 12, n. 1, p. 210-232, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/mnemosine/article/viewFile/41669/28938. Acesso em: 24 out 2021.
IBIAPINA, Ivan Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Liber Livro, 2008.
LAROSSA, Jorge. As crianças e as fronteiras: várias notas a propósito de três filmes de Angelopoulos e uma coda sobre três filmes iranianos. In: TEIXEIRA, Inês; LARROSA, Jorge; LOPES, José Miguel (orgs.) A infância vai ao cinema. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
MARTINS, Queila. Grupo de estudos em conciliação, mediação e arbitragem. Santa Catarina: GECMA, UNIVALI, 2015.
MIGLIORIN, Cezar. Inevitavelmente cinema: educação, política e mafuá. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2015.
OLIVEIRA JUNIOR, Wenceslao Machado de. Sofá na praça: o espaço como encontro no cinema de João Salaviza. In: Anais do II Simpósio Internacional e III Simpósio Nacional de Geografia, Literatura e Arte: espaços Sensíveis geografias da percepção e da emoção. Goiânia: UFG/Laboter, p. 731-744, 2015.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente Universidade de São Paulo – USP. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300013
SIMON, Roger Lichtenberg. A pedagogia como uma tecnologia cultural. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis: Vozes, p. 61-84, 2011.
TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro; GRAMMONT, Maria Jaqueline; AZEVEDO, Ana Lúcia. “Me ajuda a olhar!”: o cinema na formação de professores (as). Educação em Foco, v. 17, n. 24, p. 123-143, 2014. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v17i24.579
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.