THE TRAINING OF THE BRAZILIAN SIGN LANGUAGE INSTRUCTOR

an autoethnographic report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.7020

Keywords:

Proficiency in Libras, Professional qualification, Mastership, Libras teaching

Abstract

Teacher educational background in Brazil is guided by official documents which separate high school professionals and higher education ones. Specifically, regarding the deaf community, the legislation that supports the Libras (Brazilian Sign Language) instructor qualification is Decree 5,626/2005 which provides for the possibility of training at high school and higher education levels. The general aim was to investigate the qualification process of Libras instructors from Pernambuco State heartland until their professional certification. The research has a qualitative approach, characterized as autoethnographic one, for which observation and writing of a memorial were used. From data collected, it was established that since the initial qualification until to become a Libras instructor has been demanded a long journey that went from proficiency in Libras to professional qualification aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wender Paulo De Almeida Torres, UNIVERSIDADE FEDERAL DA PARAÍBA

Graduated in Pedagogy from the Federal Rural University of Pernambuco -UFRPE/UAG.
Postgraduate in Libras from Faculdade da Lapa - FAEL.
Graduated in Letters with qualification in Portuguese from UNIFACVEST.
Postgraduate in Management and Pedagogical Coordination by FACEMINAS.
Pedagogical Complementation in Special and Inclusive Education by IF-Sul de Minas.
Effective teacher of the municipality of Rio Largo -AL
Graduating in Letters with specialization in Libras at the Federal University of Paraíba - UFPB

Ana Cristina Silva Daxenberger, FEDERAL UNIVERSITY OF PARAÍBA

Pedagogue, Master in Education from the Methodist University of São Paulo, Doctor in School Education from the State University of São Paulo, Psychopedagogue, Specialist in Distance Education, Member of NEABI/UFPB, researcher in the area of ​​school inclusion and studies on quilombola communities. Member of the GEP (Special Education Research Group). Advisor to the UFPB Inclusion and Accessibility Committee.

References

BASSO, Idavania Maria de Souza, STROBEL, Karin Lilian, MASUTTI, Mara. Metodologia do ensino de Libras – L1. Florianópolis: CCE, 2009.

BRASIL, Decreto 5.626 de 23 de abril de 2005. Senado Federal. Brasília, 2005

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação -LDB, 9.394. Senado Federal. Brasília, 1996.

BRASIL, Lei 10.436, 22 de dezembro de 2002. Senado Federal. Brasília, 2002

BOSSLE, F. O “eu do nós”: o professor de Educação Física e a construção do trabalho coletivo na Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. 2008. 341 f. Tese (doutorado). Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano. Escola de Educação Física. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

CHANG, H. Autoethnography as method. (Developing qualitative inquiry). Utah/USA: University of Utah/Left Coast Press, 2008. Traduçao livre.

CRESWELL, Jonh W, Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e Misto. Tradução Luciana de Oliveira Rocha. 2º ed. Porto Alegre. Artmedes, 2007.

DINIZ, Jozenida de Vasconcelos Silva. DAXENBERGER. Ana Cristina Silva. A construção formativa do TILS a partir de experiência religiosa: relato autoetnográfico. Anais de evento. CONEDU. 2021.

GESSER, A. Libras, que língua é essa, crença e preconceitos em torno da realidade surda e da língua de sinais. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GESSER, A. Do patológico ao cultural na surdez: para além de um e de outro ou para uma reflexão crítica dos paradigmas. In: QUADROS, R.M de; STUMPF, Marianne R. Estudos Surdos IV. Petrópolis, RJ: Arara Azul, 2009.

LACERDA, Cristina B.F. de. Um pouco da história das diferentes abordagens na educação dos surdos. Cad.CEDES vol.19 n.46 Campinas Sept. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32621998000300007 . Acesso 20 de maio de 2022.

LACERDA, Cristina B. F. Intérprete de LIBRAS: em atuação na educação infantil e no ensino fundamental. Mediação. 2013.

MOURA. Andrey Jonathon de Medeiros. Os desafios, avanços e perspectivas na constituição do professor de Libras: uma experiência autoetnográfica. UFPB, Monografia, 2021.

MÜLLE. Janete Inês. KIST. Karoline. Língua Brasileira de Sinais e cultura surda: práticas inclusivas em um Instituto Federal. LínguaTec, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Bento Gonçalves v. 5, n. 2, p. 62-74, nov. 2020.

PROLIBRAS. Programa Nacional para a Certificação de Proficiência no Uso e Ensino da Língua Brasileira de Sinais. Relatório Técnico 2015. Santa Catarina. Universidade Federal de Santa Cantarina. 2015.

QUADROS, Ronice M. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

QUADROS, R. M. de. & STUMPF, M. Estudos Surdos IV. Petrópolis: Editora Arara Azul, 2009.

RIBAS, M. H. Construindo a competência: processo de formação de professores. Olho d´água: São Paulo, 2000.

SACHS, Ignacy. Inclusão social pelo trabalho decente: oportunidades, obstáculos, políticas públicas. Estudos Avançados, São Paulo, v. 18, n. 51, 2004

SANTOS, S. M. O método da autoetnografia na pesquisa sociológica: atores, perspectivas e desafios. Plural, 2017, 214-241. hnps://doi.org/10.11606/issn. 2176-8099 .pcso. 2017.113972

SEGUNDA, Katarina Maria Matos de Lacerda. Memorial: uma escrita de si. 2011. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade de Brasília, Brasília, 2011.

SOARES, Maria Aparecida Leite. A educação do surdo no Brasil. Bragança Paulista: Edusf, 1999.

STROBEL, Karin. Historia de educação dos surdos. Florianópolis: Ed. Da UFSC, 1991.

STROBEL, Karin. As imagens do outro sobre a cultura surda. Florianópolis: 4a. Ed. Ed. da UFSC, 2009.

TORRES. Wender Paulo de Almeida. Condições de trabalho e saúde dos docentes da primeira expansão universitária do país – UAG/UFRPE, JEPEX, Anais do Evento, 2014.

VITALIANO, C. R., DALL' ACQUA, Maria Julia C.; BROCHADO, Sônia Maria D. Língua Brasileira de Sinais nos currículos dos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas dos Estados do Paraná e de São Paulo: caracterização da disciplina, Londrina: EDUEL, 2010.

Published

2023-11-28

How to Cite

Torres, W. P. D. A., & Daxenberger, A. C. S. (2023). THE TRAINING OF THE BRAZILIAN SIGN LANGUAGE INSTRUCTOR: an autoethnographic report. Educação Em Foco, 26(50), 1–21. https://doi.org/10.36704/eef.v26i50.7020