“Meu gato mais tonto do mundo”:
relação texto e imagem no livro ilustrado e a formação de leitores
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7082Keywords:
Reading training, Children’s book, Text-image relationshipAbstract
The article approaches the relationships established between text and image in a narrative. It considers illustration as a resource that transcends stylistic objective. It performs exploratory analysis, searching for theoretical bases that support research. After, proceed to the analysis of the book "My most foolish cat in the world", to exemplify the discussion around the theme. The results showed that the images stopped being considered mere stylistic resources and started to compose the story as visual language, loaded with meaning, exercising substantial functions in children's literature; that the relation text and image must be properly understood, especially by educators, so that it is used as a resource to contribute and expand the reflective capacity of students and as a strategy in the process of reading training of children in early childhood education. However, it lacks studies and research that deepen the discussions on multilingualism and its use in educational processes.
Downloads
References
ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1997.
AMARILHA, Marly. Infância e literatura: traçando a história. Revista Educação em questão, v. 11, n. 2, p. 126-137, 1999. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/9497. Acesso em: 15 fev. 2022.
ANDRADE, Rafael do Nascimento. A ilustração das literaturas infantil e juvenil na Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. 41 f. Artigo (Licenciatura em Letras Português – Espanhol). Universidade Federal Rural de Pernambuco. 2018. Disponível em: https://www.repository.ufrpe.br/bitstream/123456789/1212/1/tcc_art_rafaeldonascimentoandrade.pdf Acesso em 22 set. 2022.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.
BACHELET, Gilles. Meu gato mais tonto do mundo. 2 ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2017.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, 2018. Disponível em:
<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf>. Acesso em: 26 jan. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio
Teixeira. Em Aberto. Brasília, 2019. Disponível em: http://www.emaberto.inep.gov.br. Acesso em 06 out. 2021.
CADERMATORI, Ligia. O que é literatura infantil. São Paulo: Brasiliense, 2006.
CAMARGO, Luís. Ilustração do livro infantil. Belo Horizonte: Ed. Lê, 1995
CÂNDIDO, Antônio. Vários escritos. São Paulo: Livraria Duas Cidades, 1970.
CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. In.: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: Editora DCL-Difusão Cultural do Livro, 2008.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise, didática. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2000.
COLOMER, Teresa. Introdução à Literatura Infantil e Juvenil Atual. 1. ed. São Paulo: Global, 2017.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e pática. 2. ed. São Paulo: Conceito, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LAJOLO, Marisa; ZILBERMAN, Regina. Literatura infantil brasileira História e Histórias. 6.ed. São Paulo: Ática, 2007.
LEITE, Luiza Ferreira de Souza. Modos de ler e ser: a poética dos livros ilustrados. 2013. 219 f. Tese (Doutorado em Letras). Programa de Pós-graduação em Letras. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro. 2013. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=6136. Acesso em 26 set. 2021.
LIMA, Graça. O universo fascinante dos signos visuais. IN: GÓES, Lucia P; ALENKAR, Jakson (orgs.). Alma de imagem: A ilustração de livros para crianças e jovens na palavra de seus criadores. São Paulo: Paulus, 2009. p. 95-106.
LINDEN, Sophie Van der. Para Ler o Livro Ilustrado. 1.ed. São Paulo: SESI-SP, 2018.
OLIVEIRA, Ieda de. O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: Editora DCL-Difusão Cultural do Livro, 2008.
OLIVEIRA, Rui de. O Brasil pela imagem: a ilustração de livros e o passado colonial. In.: SERRA, Elizabeth (org.). A Arte de Ilustrar Livros para Crianças e Jovens no Brasil. Fundação Nacional do Livro Infantil e Juvenil. Rio de Janeiro: FNLIJ, 2013.
RIBEIRO, Marcelo. A relação entre o texto e a imagem. pp. 122-139. In.: OLIVEIRA, Ieda de (org.). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o ilustrador. São Paulo: Editora DCL-Difusão Cultural do Livro, 2008.
SOARES, Magda. A escolarização da literatura infantil e juvenil. In.: EVANGELISTA, Aracy Alves Martins; BRANDÃO, Heliana Maria Brina; MACHADO, Maria Zélia Versiani (organizadoras). Escolarização da leitura literária. 2ª ed., 3ª reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
ZIBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. 11. ed. rev. São Paulo: Global, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.