Young Monica's Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.7086

Keywords:

Education. Michel Foucault. Subjectivation Modes. Cultural Pedagogy.

Abstract

The article is an extract from a master's degree dissertation that has as objective to understand how some enunciations that are present on Young Monica's gang comic books help in the construct of contemporary youth. As discursive object in this research the editions published between march 2018 to july 2019 were taken. The work has come closer to foucaultian studies by using some discourse analysis tools. In this article the discussion focus is on the discourse that naturalises the notion of youth related to technological tools especially on social media. Such discourse is recurrent in the Young Monica's gang comic books analysed operating as power relation subjectivising the readers to certain practices and constructing determined homogenic modes of being a contemporary young person.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lia Santo, IFSul - Instituto federal sul-riograndense

Lia Nunes Santo, Doutoranda do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Mestra em Educação e Tecnologia (IFSul). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Estudos Foucaultianos em Educação (GEFE) do IFSUL.

 

Lattes: https://lattes.cnpq.br/5172791037616395

 

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4907-0432

Bárbara Hees Garré, Instituto Federal Sul-rio-grandende -IFSul

Bárbara Hees Garré, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-Rio-Grandense, Pelotas, Rio Grande do Sul, Brasil. Doutora em Educação Ambiental (FURG). Pedagoga (UCPEL). Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Foucaultianos em Educação (GEFE) do IFSUL.

 

Lattes:  http://lattes.cnpq.br/8965428715189683

 

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6229-1603

References

ANDRADE, Sandra dos Santos. Juventude e processos de escolarização: Uma Abordagem Cultural. 2008. 258f. Tese (Programa de Pós-graduação em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS. Porto Alegre, 2008.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

CAMOZZATO, Viviane Castro. Imagem e consumo nas produções de si. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). A Educação na Cultura da Mídia e do Consumo. Rio de Janeiro, Editora Lamparina, 2009. p. 44-46.

CASTRO, Fernanda, KARNOPP, Lodenir. Os “internetês” na escola. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). A Educação na Cultura da Mídia e do Consumo. Rio de Janeiro, Editora Lamparina, 2009. p. 95-98.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Trabalhar com Foucault: Arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2012.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. A Paixão de trabalhar com Foucault. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). Caminhos Investigativos: Novos olhares nas Pesquisa em Educação. 2ª edição. Rio de Janeiro: DPA, 2002. p. 39 – 60.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade, Porto Alegre, RS, v. 22, n. 22, p. 59-80, jul./dez. 1997.

FOUCAULT, Michel. O Sujeito e O Poder. Uma trajetória filosófica: (para além do estruturalismo e da hermenêutica) / Hubert Dreyfus, Paul Raibow. Trad. Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-249.

FOUCAULT, Michel. Dos suplícios às celas. In.: POL-DROIT, Roger. Michel Foucault: Entrevistas. São Paulo: Graal, 2006.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: A vontade do saber. Paz e Terra. São Paulo, 2017.

FREITAS, Angélica Fonseca. Ruínas do corpo: práticas de si e os sentidos da “boa forma” a contemporaneidade. 2017. 127f. Dissertação (Mestrado em Comunicação). Universidade de Brasília. Brasília, 2017.

GADELHA, Sylvio. Biopolítica, Governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica editora, 2009.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu. O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.

LISBÔA, Livia Lüdke. Histórias em Quadrinhos como Local de Aprendizagem: Saberes Ambientais e a Formação do Sujeito. 2008. 95f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde). UFRGS, Porto Alegre.

MACHADO, Roberto. Introdução: Por uma Genealogia do Poder. In: Roberto Machado (Org.). Microfísica do poder. Roberto Machado (Trad.). 5ª ed. Rio de Janeiro/São Paulo, Paz e Terra, 2017. p. 07 – 34.

MUTZ, Andresa Silva da Costa. A constituição do sujeito contemporâneo do consumo – aprender a comprar bem, para comprar sempre. 2013. 218f. Tese (doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de pós-graduação em Educação. Porto Alegre, RS, 2013.

OKSALA, Johana. Como ler Foucault. Trad. Maria Luiza X. de A. Borges; revisão técnica Alfredo Veiga-Neto, Karla Saraiva. Rio de Janeiro, Zahar, 2011.

ROCKEMBACH, Guilherme Rego. Construções Discursivas em Estudo nas Mídias Digitais: Os YouTubers fabricando modos de ser jovem. 2018. 118f. Dissertação (Mestrado em Educação e Tecnologias). Instituto Federal Sul – Rio- grandense – IFSul, Pelotas, 2018.

RUGGIERI NETO, Mário Thiago. O dispositivo de juventude e as políticas públicas no Brasil. 2015. 73 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, 2015.

SANTOS, Alessandro Varela. O Telefone Celular e as Transformações nos Modos de Ver de Jovens Estudantes em Museus. 2016. 94f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Luterana do Brasil, ULBRA. Canoas, 2016.

SIBILIA, Paula. O pavor da carne: riscos da pureza e do sacrifício no corpo-imagem contemporâneo. In: Revista FAMECOS, p. 68-84, Porto Alegre, nº 25, dezembro 2004 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.25.3286

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2012, 88 p.

VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e a Educação. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2016.

REFERÊNCIAS DAS HQS:

TURMA DA MÔNICA JOVEM. Influenciadora Digital. São Paulo: Panini, nº 16, março de 2018.

TURMA DA MÔNICA JOVEM. Mistério Submarino. São Paulo: Panini, nº 17, abril de 2018.

TURMA DA MÔNICA JOVEM. Sabotagem. São Paulo: Panini, nº 20, julho de 2018.

TURMA DA MÔNICA JOVEM. A sociedade dos ossos. São Paulo: Panini, nº 28, março de 2019.

TURMA DA MÔNICA JOVEM. Além de Jurerê. São Paulo: Panini, nº 30, maio de 2019.

Published

2023-08-03

How to Cite

Santo, L., & Hees Garré, B. (2023). Young Monica’s Gang comic books and youth production related to technological tools and its visibility on social media. Educação Em Foco, 26(49). https://doi.org/10.36704/eef.v26i49.7086