Socioemotional aspects in the teacher-student relationship and school learning:
a literature review
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7108Keywords:
School, Teacher-student relationship, Teaching, Affectivity.Abstract
The article discusses the socio-emotional aspects of the teacher-student relationship and school learning. Authors such as Henri Wallon, José Carlos Libâneo and Paulo Freire compose the theoretical perspective adopted. The bibliographic research was carried out through the selection of scientific articles published in the period from 2011 to 2021. It was found that the socio-emotional relationships between teachers and students are approached as a possibility to favor the construction of knowledge or from the recurrence of authoritarian teaching actions . In the analyzed scientific texts, the lack of affection in relationships with students who do not meet an idealized model of student is also highlighted. Finally, there is a need for studies that have as their field of investigation the final years of Elementary School and that relate socio-emotional aspects with data such as frequency, repetition, dropout, interest and school performance of students, to verify possible correlations and implications.
Downloads
References
BENTO, M. C. M.; SANTOS, I. G. S. Atitudes do professor em sala de aula - um estudo. ECCOM, v. 5, n. 9, p. 47- 56, jan./jun. 2014.
CANDAU, Vera Maria. Rumo a uma nova Didática. Petrópolis: Vozes, 1990.
CARMINATTI, B.; DEL PINO, J. C. Afetividade e relação professor-aluno: contribuições destas nos processos de ensino e de aprendizagem em ciências no ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, v. 24, n. 1, p. 122-138, 2019. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p122
CASTILHO, M. S. A influência da afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, v. 5, n. 1, p. 68-85, 2019.
DAVIS, C.; DE LUNA, S. V. A questão da autoridade na educação. Cadernos de pesquisa, n. 76, p. 65-70, 1991.
FERREIRA, A. L.; ACIOLY-RÉGNIER, N. M. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educar em Revista, n. 36, p. 21-38, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000100003
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
KULLOK, M. G. B. (org.). Relação professor-aluno: contribuições à prática pedagógica. Maceió: EDUFAL, 2002.
LEITE, S. A. S. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicologia, v. 20, n. 2, p. 355-368, 2012. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2012.2-06
LEMOS, J. M.; BATISTA, A. P. Relação entre autoconceito de crianças e estilos de liderança de professores. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 1, p. 53-63, jan./abr. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3539201702111069
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1991.
LOOS-SANT'ANA, H.; BARBOSA, P. M. R. Dando voz às crianças: percepções acerca do papel da dimensão afetiva na atividade pedagógica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 98, n. 249, p. 446-466, mai./ago. 2017. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.98i249.2639
LUCHESI, F. D. M.; CARAMASCHI, S.. Interação professor-aluno em aulas de educação física nas séries iniciais do ensino fundamental. Conexões, v. 14, n. 2, p. 90-112, abr./jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v14i2.8646058
MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. (orgs.). Henri Wallon – Psicologia e Educação. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
MAHONEY, A. A.; ALMEIDA, L. R. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, n. 20, p. 11-30, 2005.
MORALES, P. V. A relação professor-aluno: o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
OLIVEIRA, M. C.; KORBES, L. M. Relação professor-aluno no processo de aprendizagem. Eventos Pedagógicos, v. 2, n. 1, p. 210-219, jan./jul. 2011. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v2i1.8957
SILVA, R. M. S. A importância da afetividade na relação professor-aluno. In: KULLOK, M. G. B. (org.). Relação professor-aluno: contribuições à prática pedagógica. Maceió: EDUFAL, 2002.
SOUSA, A. S.; OLIVEIRA, G. S.; ALVES, L. H. A pesquisa bibliográfica: princípios e fundamentos. Cadernos da Fucamp, v. 20, n. 43, p. 64-83, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.