Teacher Visual Activism:
contravisuality in an online chat room with images
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7144Keywords:
Digital daily life, Teacher training, Conversation methodology, Visual cultureAbstract
Online conversation multiplied during the period of the COVID-19 pandemic that started in 2020 in Brazil, and learning to be with visual culture and contemporary (counter) visualities, makes visible the ways in which we are producing ourselves, as teachers, and that has become quite different from periods prior to the pandemic. It is from this context and the methodology of conversation with images in digital daily life that we bring to reflexivity the excerpt of an online conversation with images between graduates in pedagogy, showing in a theoretical-practical way, in this article, how much we are learning-teaching and constituting ourselves with the images in the midst of the multiple screens from which we narrate about ourselves with others. The conversation took place in an online chat room with images, open on Google Meet, in July 2021, in a discipline at the Public University and the article reports the experience of the authors, respectively professor of the discipline and phD student, in the theme under analysis in the thesis being prepared by one of them.
Keywords: Digital daily life. Teacher training. Conversation methodology. Visual culture
Downloads
References
Referências
COLLINS, Patricia Hill. Se eu olhasse só o debate nas redes sociais, sairia correndo, afirma Patrícia Hill Collins. Entrevista por Denise Mota. Disponível em: . Acessado em: 12 set. 2021.
COLLINS, Patricia Hill. Interseccionalidade [recurso eletrônico] / Patricia Hill Collins, Sirma Bilge. Tradução: Rane Souza. 1ª edição. São Paulo: Boitempo, 2020.
GOMES, Antenor Rita. As imagens nas configurações educativas contemporâneas: a perspectiva da cultura visual. Rio de Janeiro: Editora Paco Editorial, 2021.
HOFFMANN, Adriana; TESCH, Rosane; et al. Manifesto Contravisualidades ou outravisualidades na educação. X Taller Latinoamericano para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje, Colômbia, 2021.
HOFFMANN FERNANDES, Adriana. A visualidade da cultura contemporânea e a educação: estudos sobre os modos de viver e produzir a imagem. Projeto de pesquisa UNIRIO, Edital Jovem Cientista do Nosso Estado, 2017.
MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2011.
MIRZOEFF, Nicholas. A ‘teoria’ não são só palavras numa página, mas também coisas que se fazem. Entrevista a Inês Bezerra Barreiros. 11 jun. 2018. Disponível em:<https://www.buala.org/pt/cara-a-cara/a-teoria-nao-sao-so-palavras-numa-pagina-mas-tambem-coisas-que-se-fazem-entrevista-com-n> Acessado em: 14 ago. 2020.
MIRZOEFF, Nicholas. Cómo Ver El Mundo: Una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2016.
PORRES PLA, Alfred. Conversações na aula de cultura visual. Processos e Práticas de Pesquisa em Cultura Visual e Educação. Raimundo Martins e Irene Tourinho (Orgs.). Rio Grande do Sul: Editora UFSM. 2013.
RIBEIRO JUNIOR, Dilton Couto; AMARO, Ivan; TEIXEIRA, Marcelle Medeiros; RUANNI, Ruan Moutinho. Do face a face às dinâmicas comunicacionais em/na rede: a conversa online como procedimento metodológico da pesquisa em educação. Revista Educação em Foco, Juiz de Fora, n 25, jan/abr de 2020.
RIBEIRO, Tiago; de SOUZA, Rafael de; SAMPAIO, Carmen Sanches. Conversa como metodologia de pesquisa: porque não? Rio de Janeiro, Ed. Ayvu, 2018.
ROSE, Gillian. Visual methodologies: an introduction to resourcing with visual materials. [Digital book]. 4 Ed. London: Sage, 2016.
SARDELICH, Maria Emília. Leitura de imagens e cultura visual: desenredando conceitos para a prática educativa. Educar. Curitiba: Editora UFPR, nº 27, p. 203-219, 2006.
TESCH, Rosane; HOFFMANN, Adriana. A sala de conversas online com imagens nas pesquisas em educação: uma metodologia de pesquisa com cultura visual. Anais do 4º Seminário Internacional de Pesquisa em Arte e Cultura Visual. Coordenação geral: Grazy Andraus. Goiânia: UFG.PPGACV. 2022. Disponível em: Anais_FAV_IV_SIPACV_1.6a.pdf (ufg.br) Acessado em: 09 out. 2022.
VALLE, Lutiere Dalla. Cultura visual e educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. Revista Cadernos de Comunicação, Santa Maria, vol 24, n 1, jan/abr 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.