Visual culture, education and intercultural communication:
discussions with young students in Portugal
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v26i48.7145Keywords:
Antiracism, Cinema, EducationAbstract
Immersed in a world where traditional distinctions between production and reception are blurred, young people are confronted with various images and interpretations of the past. At the same time, their attention is increasingly disputed and fragmented and the use of technological equipment and creative skills are increasingly encouraged. This work aims to fill a gap in research on the role of cinema in the critical (de)construction of young people's points of view about themselves and the world. There are several studies on elite memories, but few focus on how young people make sense of history and how this sense shapes intercultural communication in everyday life. In this article, we are interested in exploring how young people visualize and interpret images and narratives about the legacies of the past in the present. We present some results of 10 focus groups conducted in public schools in Portugal with 69 secondary school students. As a stimulus for the discussion, we used excerpts from films whose themes address the Portuguese dictatorship, colonialism, liberation struggles and intercultural relations. The results of this study show the importance of cinema in the critical discussion of topics such as racism, xenophobia and homophobia today.
Downloads
References
Adiche, C. N. (2009). The danger of a single story. [Vídeo]. Oxford: TED. Recuperado de https://www.ted.com/talks/chimamanda_adichie_the_danger_of_a_single_story?language
Araújo, M. (2018). As narrativas da indústria da interculturalidade (1991-2016): Desafios para a educação e as lutas anti-racistas. Investigar em Educação, II a Série, 7, 9-35.
Araújo, M., & Maeso, S. R. (2010). Explorando o eurocentrismo nos manuais portugueses de História. Estudos De Sociologia, 15(28). https://periodicos.fclar.unesp.br/estudos/article/view/2559
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação Qualitativa em Educação. Uma Introdução à Teoria e aos Métodos. Porto Editora.
Cabecinhas, R & Macedo, I. (2019). (Anti)racismo, ciência e educação: teorias, políticas e práticas. Medi@ções, 7(2), 16-36.
Cabecinhas, R. (2007). Preto e Branco: A naturalização da discriminação racial. Campo das Letras. http://hdl.handle.net/1822/37335
Cabecinhas, R., & Cunha, L. (Eds.) (2008). Comunicação Intercultural: Perspectivas, Dilemas e Desafios. Campo das Letras. http://hdl.handle.net/1822/34392
Cabecinhas, R. & Lobo, P. (prelo). Grupos focais e investigação-ação. Potencialidades, limites e dilemas. S. Marinho & J. Gonçalves (Eds.), Metodologias de Investigação em Comunicação. Universidade do Minho.
Cabecinhas, R., & Balbé, A. (2022). Qui veut être invisibilizée? Les femmes en tant qu'addendum dans les manuels scolaires de l’histoire en vigueur dans l'enseignement portugais. Didactica Historica, 8, 77-83. https://doi.org/10.33055/DIDACTICAHISTORICA.2022.008.01.77
Cabecinhas, R., Balbé, A., Camanho, L., & Cunha, L. (2022). Imagens e miragens do mundo lusófono nos manuais escolares de história portugueses: visões do passado, presente e futuro. In M. L. Martins, A. Balbé, I. Macedo, & E. Mabasso (Eds.), Portugal e Moçambique - Travessias identitárias e imaginários do passado e do presente (pp. 193-220). Húmus.
Casa-Nova, M. J. (2021). Reflecting on public policies for Portuguese Roma since implementation of the NRIS: theoretical and practical issues. Journal of Contemporary European Studies, 29 (1), 20–32.
Castelo, C. (1998). “O modo português de estar no Mundo”, o luso-tropicalismo e a ideologia colonial portuguesa (1933-1961). Edições Afrontamento.
Freyre, G. (1953/1959). Aventura e Rotina. Livros do Brasil.
Horsti, K. (2014). The Cultural Diversity Turn: Policies, Politics and Influences at the European Level. In K. Horsti, G. Hultén, & G. Titley (Eds.), National Conversations: Public Service Media and Cultural Diversity in Europe (pp. 43-60). Intellect, The University of Chicago Press.
Khan, S. (2022). Uma Etnografia de Ausências: Moçambique, História e “Uma Memória em três atos”. In M. L. Martins, A. Balbé, I. Macedo, & E. Mabasso. (Eds.), Portugal e Moçambique. Travessias identitárias e imaginários do passado e do presente (pp. 91-105). Húmus.
Macedo, I. (2017). Migrações, memória cultural e representações identitárias: a literacia fílmica na promoção do diálogo intercultural. Tese de Doutoramento em Estudos Culturais, Universidade do Minho, Braga, Portugal.
Macedo, I., & Camanho, L. (2022). Pessoas que não existem na história: Susana de Sousa Dias e a urgência da memória. M. L. Martins, A. Balbé, I. Macedo, & E. Mabasso. (Eds.), Portugal e Moçambique. Travessias identitárias e imaginários do passado e do presente (pp. 65-90). Húmus.
Mirzoeff, N. (2011). The Right to Look: A Counterhistory of Visuality. Duke University Press.
Morgan, D. L. (1996). Focus groups. Annual review of sociology, 22(1), 129-152.
Pereira, A. C. (2016). Alteridade e identidade em Tabu de Miguel Gomes. Comunicação e Sociedade, 29, 311 –330.
Pereira, A. C. (2019). Alteridade e identidade na dicção cinematográfica em Portugal e em Moçambique. Tese de Doutoramento em Estudos Culturais, Universidade do Minho, Braga, Portugal.
Pereira, A. C., Macedo, I., & Cabecinhas, R. (2019). Lisboa africana no cinema: conversas em sala de aula sobre Li ké terra e Cavalo Dinheiro. Revista Lusófona de Estudos Culturais / Lusophone Journal of Cultural Studies, 6(1), 115 – 135. http://dx.doi.org/10.21814/rlec.383
Pettigrew, T. F., & Meertens, R. W. (1995). Subtle and blatant prejudice in Western Europe. European Journal of Social Psychology, 25, 57-75.
Plano Nacional das Artes: uma estratégia, um manifesto (2019). Comissão Executiva do Plano Nacional das Artes. https://www.portugal.gov.pt/download-ficheiros/ficheiro.aspx?v=%3d%3dBAAAAB%2bLCAAAAAAABACzMDQ0BgBR5v9IBAAAAA%3d%3d
Plano Nacional de Combate ao Racismo e à Discriminação 2021-2015 (2021). Versão preliminar em discussão pública. https://www.consultalex.gov.pt/ConsultaPublica_Detail.aspx?Consulta_Id=193
Plano Nacional de Combate ao Racismo e à Discriminação 2021-2015 (2022). República Portuguesa (Secretária de Estado para a Cidadania e a Igualdade) e CICDR (Comissão para a Igualdade e contra a Discriminação Racial). https://www.portugal.gov.pt/download-ficheiros/ficheiro.aspx?v=%3d%3dBQAAAB%2bLCAAAAAAABAAzNDI3NgEAkTS69AUAAAA%3d
Relatório da Consulta Pública PNCRD 2021-2025 (2021). https://www.consultalex.gov.pt/ConsultaPublica_Detail.aspx?Consulta_Id=193
Rose, G. (2008). Visual methodologies: An introduction to researching with visual materials. Sage.
Silva, M. C. (2016). Sina Social Cigana. História, comunidades, representações e instituições. Edições Colibri.
Silva, M. C., & Sobral, J. S. (eds.) (2014). Etnicidade, Nacionalismo e Racismo. Migrações, minorias étnicas e contextos escolares. Afrontamento.
Silva, T., Pereira, A.C., & Macedo, I. (2022). Relações fora-de-campo: Deixem-me ao menos subir às Palmeiras e Tabu. In M. L. Martins, A. Balbé, I. Macedo & E. Mabasso (Eds.), Portugal e Moçambique. Travessias identitárias e imaginários do passado e do presente (pp. 19-41). Húmus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.