A brief study on inequalities experienced by students with disabilities in the COVID-19 pandemic in Damolândia-Goiás

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7165

Keywords:

Education. Inclusion. Disabled people.

Abstract

We present a brief study about situations of inequality, through which people with disabilities pass in the Brazilian educational context. The objective is to reflect on experiences lived by students with some type of disability during the period of the COVID-19 pandemic. For this, we sought theoretical support in Arroyo (2009), Barreto and Reis (2011), Pinto and Cândido (2020), Pletsch (2020), Guia COVID-19 (2020), among others. We analyzed a corpus of research data composed from structured interviews carried out, in the municipality of Damolândia, in the State of Goiás, with mothers who accompanied, in their respective homes, their children with and without disabilities during remote classes, which allowed the comparison of treatment given to different students in remote teaching. The results of this study reveal that, in the researched context, although the principles of inclusion have led to the creation of several laws and decrees, much reflection is still needed.

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Author Biographies

Jessica Hilário Pinto, Universidade Estadual de Goiás

 Jessica Hilário Pinto: Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG, 2011); Pós-graduada em Transdisciplinaridade e Interdisciplinaridade na Educação pela Universidade Estadual de Goiás (UEG, 2017); Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação strictu sensu em Educação pela Universidade Estadual de Goiás. É docente do quadro efetivo da secretaria de educação do munícipio de Damolândia -GO. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Diversidade e Inclusão - GEPEDI-UEG. E-mail jhessica_hilario@hotmail.com.

Lattes: https://lattes.cnpq.br/1592049554866710

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0055-0534  

Glaucia Vieira Candido, UFG

Gláucia Vieira Cândido: Bacharel em Língua Portuguesa e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG), 1995; licenciada em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO), 2010; mestrado (1998) e doutorado (2004) em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); estágio pós-doutoral no Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas, da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo (USP), 2021. É professora associada na Universidade Federal de Goiás (UFG), em que atua na graduação e na pós-graduação, e, também, é professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (UEG), em que atua na área de Linguagens e Práticas Sociais. Possui experiência na área de Linguística, com ênfase em Línguas Indígenas, atuando principalmente nos seguintes temas: Linguística, Línguas Indígenas, Família Pano, Língua Shanenawa; Educação Indígena; línguas em contato; Português Brasileiro (PB) indígena; ensino de línguas para pessoas com deficiência.

Endereço para acessar currículo Lattes Gláucia Vieira Cândido: https://lattes.cnpq.br/6967823128488028 

Orcid: https://orcid.org/0000-0002-3790-9192

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Published

2024-04-06

How to Cite

Hilário Pinto, J., & Vieira Candido, G. (2024). A brief study on inequalities experienced by students with disabilities in the COVID-19 pandemic in Damolândia-Goiás. Educação Em Foco, 27(51), 1–22. https://doi.org/10.36704/eef.v27i51.7165