Signs and meanings in science textbooks: diagrams in focus

diagramas em foco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i53.8091

Keywords:

Communication/Education., Language., Visual representation., Textbooks., Diagram.

Abstract

The theme of this article is in communication/education interface, where school subjects are seen as languages, or systems of signs, the learning process involves the action of signs and the learner is interpreter of such signs. Thus, with the aim of explaining the potential of the diagram to put cognition in motion, we present general aspects of the stratified sample and constituted by 30% of the 68 collections recommended by the National Book and Teaching Material Program - PNLD 2020 – Elementary Education II – which makes up the research corpus, and the selection made for the scope of this article; then, definitions and classifications of signs that make up the speculative grammar, part of peircean semiotics or logic; the concept of diagram and justifications, in a way, because tables, charts, graphs, maps, infographics and concept maps can be seen as diagrams and we analyze such diagrams.

 

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Author Biographies

Maria Ogécia Drigo, Universidade de Sorocaba - Uniso

Doutora em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, pós-doutora em Ciências da Comunicação pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e docente no PPG em Educação e no PPG em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (Uniso).

Luciana Coutinho Pagliarini de Souza, Universidade de Sorocaba

Doutora em Comunicação e Semiótica pela PUC/SP; estágio pós-doutoral na Universidade de Kassel, Kassel, Alemanha; docente do PPG em Comunicação e Cultura da Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP.

Maria Alzira de Almeida Pimenta, Universidade de Sorocaba

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Brasil(2002) e docente do PPG em Comunicação e Cultura e do PPG em Educação da Universidade de Sorocaba (Uniso), Sorocaba, SP.

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Published

2024-09-26

How to Cite

Drigo, M. O., Coutinho Pagliarini de Souza, L., & de Almeida Pimenta, M. A. (2024). Signs and meanings in science textbooks: diagrams in focus: diagramas em foco. Educação Em Foco, 27(53), 1–21. https://doi.org/10.36704/eef.v27i53.8091