Critical-Social and Collaborative Teacher Training within the Pedagogical Residency Program

an Analysis of a Physics Subproject at a Public University in Recife, PE

Authors

  • Renato Veríssimo de Souza Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • THIAGO ARAUJO DA SILVEIRA Universidade Federal Rural de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v27i53.8286

Keywords:

Collaborative training, Critical-social orientation, Interactive Methodology, Pedagogical Residency Program, Physics Teacher Training

Abstract

The objective of this study was to analyze the critical-social and collaborative orientations in the training of Physics teachers within the scope of the Pedagogical Residency Program at a public university in Recife, PE. The Interactive Methodology was used, which has the Hermeneutic-Dialectical Circle as a technique for data construction, and the Hermeneutic-Dialectical Analysis as a tool for analyzing the speeches of four participants, who represent the groups involved (two residents, one preceptor teacher, and one supervising teacher). As a result, it was found that the program adopts the critical-social orientation, offering a more holistic, diversified training, focused on social issues and more collaborative. Challenges were also identified in the program's reality, such as the schools’ infrastructure and expectations regarding teaching and learning, as well as the lack of resources for the acquisition of materials, products, and services for conducting experiments and producing scientific work aimed at analyzing the context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renato Veríssimo de Souza, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Master in Science and Mathematics Teaching. Graduated in Physics from UFRPE.

THIAGO ARAUJO DA SILVEIRA, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doctor and Master in Science and Mathematics Teaching. Adjunct Professor at the Federal Rural University of Pernambuco in the Distance and Technological Education Unit. Permanent Professor of the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching.

References

ALARCÃO, I. Reflexão crítica sobre o pensamento de D. Schön e os programas de formação de professores. In: ALARCÃO, Isabel (Org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Portugal: Porto Editora, 1996. cap. 1, p. 11-39.

AZEVEDO, J.C. Escola cidadã: desafios, diálogos e travessias. 2.ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

BORTOLINI, M. R. A pesquisa na Formação de Professores: experiências e representações. 2009. 197 f. Tese (Doutorado em Educação) – Departamento de Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio de Janeiro.

BINI, L. R.; PABIS, N. Motivação ou interesse do aluno em sala de aula e a relação com atitudes consideradas indisciplinares. Revista Eletrônica Lato Sensu, v.3, n.1, p. 1-19, março de 2008. Disponível em: <http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2011/anais/arquivos/0512_0675_01.pdf> Acesso em: 21 de julho de 2021.

BLOSSER, Patrícia E. A Critical Review of the Role of the Laboratory in Science Teaching. Columbus, OH: ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environinental Education, 1988.

BOURDIEU, P. Escritos de educação. 6.Ed. RJ: Vozes, 1991.

BRASIL.MEC.CAPES. Projeto Institucional da Residência Pedagógica da UFRPE. Brasília: Plataforma Freire, 2018.

______. Lei Nº 9.394 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996, seção 01.

CORBUCCI, P. R. Evolução da educação superior privada no Brasil: da reforma universitária de 1968 à década de 2010. Brasília: Ipea, ago. 2006 (Radar, n. 46).

DEMO, P. Educação & Conhecimento - Relação necessária, insuficiente e controversa. Vozes, Petrópolis, 2a ed. 2001.

FEIMAN-NESMSER, S. Teacher preparation: Structural and conceptual alternatives. In: HOUSTON, W. R. Handbook of research on teacher education. Nova Iorque: Macmillan, 1900. P. 212-233.

FINATTI, B. E.; ALVES, J.M; SILVEIRA, R. J. Perfil sócio, econômico e cultural dos estudantes da Universidade Estadual de Londrina-UEL — indicadores para implantação de uma política de assistência estudantil. Libertas, Juiz de Fora, v. 6 e 7, n. 1 e 2, p. 246-264. Disponível em: Acesso em: 23 jan. 2021

FIORENTINI, D. Pesquisar Práticas Colaborativas ou Pesquisar Colaborativamente? In: Pesquisa Qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FURLONG, J. et al. Teacher Education in Transition: Re-Forming Teaching Professionalism. Buckingham: Open University Press, 2000.

GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2008.

GARCIA, C. M. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto Editora. Portugal. 1999.

GIROUX, H. A.; MCLAREN, P. Teacher education and the politics of engagement: The case for democratic schooling. Harvard Educational Review, 1986, p. 213-238.

GUBA, E.S.; LINCOLN, Y. Avaliação de quarta geração. Campinas: Editora Unicamp, 2011.

HARGREAVES, A. Os professores em tempo de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa, Portugal: MacGraw-Hill, 1998.

HEGEL, G. W. F. Como o senso comum compreende a filosofia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

KEMMIS, S. Action research and the politics of reflection. Reflection: turning experience into learning. London: Croom Helm, 1985. p. 139-164.

LORENZATO, S. O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 1ª. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, p. 3-37, 2006 (Coleção Formação de Professores).

MELLO. G.N. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re) visão radical. São Paula em perspectiva. Vol. 14.n 1. São Paulo, 2000.

MINAYO, M.C.S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio De Janeiro: Vozes, 2004.

______. O desafio do conhecimento. Pesquisa qualitativa em saúde. 4 ed. São Paulo: Hucitec-Abrasco, 1996.

MOREIRA, M.A. Aprendizagem significativa: a teoria e texto complementares. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.

NÓVOA, A. Profissão professor. Portugal: Porto, 1999.

_______. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista Educacion. Madrid: 2009. Disponível em: < http://www.revistaeducacion.educacion.es/re350/re350_09por.pdf> Acesso em: mai. 2020.

OLIVEIRA, M.M. Complexidade, dialogicidade, círculo hermenêutico no processo de pesquisa e formação de professores. 2014. Disponível em:< http://www.nupet.com.br/Complexid-Dialogici-CHD--MMO.pdf>. Acesso em 13 jul 2019.

PARRILLA, A.; DANIELS, H. Criação e Desenvolvimento de Grupos de Apoio entre Professores. São Paulo: Loyola, 2004.

PEREIRA, J.E.D. Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte: Autentica, 2000.

ROTH, W. M.; TOBIN, K. Coteaching: From Praxis to Theory. Teachers and Teaching: Theory and Practice, v. 10, n. 2, p. 161-180, Apr. 2004.

SILVEIRA, T. A. Análise das orientações conceituais e metas de formação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência de Ciência. 2017. 263 f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, Pernambuco, 2017.

SMYTH, J. Developing and Sustaining Critical Reflection in Teacher Education. Journal of Teacher Education. Vol.40. Issue 2, 1989.

VEENMAN, S. Perceived Problems of beginning teachers. in: Review of Educactional Research Summer, v. 54, n. 2, 1984, p. 143-178. in: SOUZA, Dulcinéia Beirigo de: Os dilemas do professor iniciante: reflexões sobre os cursos de formação inicial, revista Multidisciplinar da UNIESP, nº 08, Dez.2009/ISSN 1980-5950. Disponível em: http://www.uniesp.edu.br/revista/revista8/pdf/artigos/04 PDF. Acessado em 13/07/2019.

ZEICHNER, K. Reflective teaching and field-based experience in teacher education. Interchange, n. 12, p. 1-22, 1980.

ZEICHNER, K.; LISTON, D. Reflective teaching: an introduction. New York: Routledge; Erlbaum, 1996.

Published

2024-10-22

How to Cite

Veríssimo de Souza, R., & ARAUJO DA SILVEIRA, T. (2024). Critical-Social and Collaborative Teacher Training within the Pedagogical Residency Program: an Analysis of a Physics Subproject at a Public University in Recife, PE. Educação Em Foco, 27(53), 1–25. https://doi.org/10.36704/eef.v27i53.8286