WRITTEN NARRATIVES ABOUT TEACHING WHIT CHILDREN IN THE PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.36704/eef.v25i47.6361Keywords:
Pandemic context, Early Childhood Education, Media, Pedagogical practicesAbstract
The article is the result of a survey carried out with teachers who worked in remote education, in a public institution of Early Childhood Education, in the city of Passos, state of Minas Gerais, Brazil.in the southwest of Minas Gerais. The objective was to investigate the specificities that permeate teaching activities with children between 4 and 5 years old, in times of pandemic. To develop the research, a questionnaire with essay questions was used as a methodological instrument, so that the participants could describe the subtleties, challenges and learning of teaching in the pandemic. Finally, the data revealed that teaching with children is challenging, but it also proved to be inventive in remote education, as there was greater interaction with the media, from a perspective that was not only utilitarian, but also creative and reflective.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; PARK, Margareth B. Mulheres na pandemia. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020.
ABRAMOWICZ, Anete. Educação Infantil: implementar o exercício da infância. In: ABRAMOWICZ, Anete; TEBET, Gabriela G. C. (org.). Infância e pós-estruturalismo. São Paulo: Porto de Ideias, 2017, p. 15-26.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil/ Secretaria de Educação Básica. –Brasília: MEC, SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 20 mai 2021.
BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF., 26 jun 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em 20 mai 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: htpp://basenacionacomum.mec.gov.br/imagens/BNCC_publicacao.pdf Acesso em: 20 mai 2021.
CNN BRASIL. “Não há intenção do governo em furar teto de gastos”, diz Ricardo Barros - NOVO DIA. Youtube. 20 abr 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=RvNya-CrmUw. Acesso em: 12 nov 2021.
CRUZ, Silvia H. V.; MARTINS, Cristiane A.; CRUZ, Rosimeire C. A. A educação infantil e demandas postas pela pandemia: intersetorialidade, identidade e condições para o retorno às atividades presenciais. Zero-a-Seis, Florianópolis, SC, v. 23, n. Especial, p. 147-174, jan./jan., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/79003. Acesso em 10 set 2021.
FOCHI, Paulo. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil: aula aberta da UNISINOS. Youtube. 09 abr 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Nbap-57p2GA Acesso: 09 abr 2020.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Editora Olho d`água, 1997.
GALVÃO, Cecília. Narrativas em Educação. Ciência & Educação, v. 11, n. 2, p. 327-345, 2005. Disponível: Acesso em: 13 mai 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/H5hSMRYMyjhYtBxqnMVZVJH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 20 mai 2021.
GOBBI, Márcia. Múltiplas linguagens de meninos e meninas no cotidiano da Educação Infantil. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6678-multiplaslinguagens&category_slug=setembro-2010-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 mai 2021.
JÚNIOR, Otávio. Da minha janela. Ilustrações de Vanina Starkoff. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letrinhas. 2019.
MACEDO, Elina E. Desigualdade e pandemia nas vidas das brasileirinhas e dos brasileirinhos. Zero-a-Seis, Florianópolis, SC, v. 22, n. Especial, p. 1404-1419, dez./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/77746. Acesso em: 13 jun 2021.
MARTINS FILHO, Altino José. Minúcias da vida cotidiana no fazer-fazendo da docência na Educação Infantil. Florianópolis, SC: Editora Insular, 2020.
MORUZZI, Andrea B; SILVA Bianca N. B.; BARROS, Bruna C. Formação de professores da Educação Infantil: a especificidade em questão. In: ABRAMOWICZ, Anete; HENRIQUES, Afonso C. (orgs.) Educação Infantil: a luta pela infância. Campinas, SP: Papirus, 2020, p. 190-210.
OLIVEIRA, Rayssa. Espaços afetivos: habitar a escola. São Paulo: Ed. do Autor, 2021.
PAIVA, Vera Lúcia M. O. A pesquisa narrativa: uma introdução. Rev. bras. linguist. apl. 8 (2), 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/gPC5BsmLqFS7rdRWmSrDc3q/?lang=pt. Acesso em: 20 mai 2021.
SANTOS, Solange E.; SARAIVA, Marina R. O. O ano que não tem fim: as crianças e suas infâncias em tempos de pandemia. Zero-a-Seis, Florianópolis, SC, v. 22, n. Especial, p. 1404-1419, dez./dez., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/78765/45035. Acesso em: 10 set 2021.
SERRÃO, Célia R. B.; OLIVEIRA, Renata C. D. As vozes que escoam na pandemia: a escuta como desafio para garantia dos direitos de bebês e crianças pequenas. In: GOBBI, Marcia A.; PITO, Juliana D. (orgs.). Coletivos, mulheres e crianças em movimentos: na pandemia do podcast ao livro. São Paulo, SP: FEUSP, 2021. p. 166-174. Disponível em: http://www.livrosabertos.sibi.usp.br/portaldelivrosUSP/catalog/view/575/512/1953-1. Acesso em 10 set 2021.
SILVA, Lidiane V. Os desafios das práticas pedagógicas na Educação Infantil em tempos de pandemia. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso. (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Passos, MG, 2021.
TAVARES, Maria Tereza G.; PESSANHA, Fabiana N. L.; MACEDO, Nayara A. Impactos da pandemia de covid-19 na educação infantil em São Gonçalo/RJ. Zero-a-Seis, Florianópolis, SC, v. 23, n. Especial, p. 77-100, jan./jan., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/78996. Acesso em: 15 set 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.