Intercultural learning

perception of Argentine students from an at home experience of curricular internationalization in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6406

Keywords:

Phenomenology, Mixed groups, Curriculum exchange, Interculturality

Abstract

We focused on an at home internationalization project developed by the Universidad Nacional del Litoral (UNL) from Argentina. We aimed to analyze intercultural learning from the perception of Argentine students who participated in mixed groups with Brazilian students from the Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), in a curricular exchange experience in the second semester of 2020, developed remotely due to the Covid-19 pandemic. We adopted a qualitative approach based on the Phenomenology methodology, organizing the data collected from survey by the following topics: expectations, challenges and learning. We found that the students expect, perceive and evaluate working in mixed groups in an open way, taking alterity as an invitation. Even in face of difficulties as language and time organization, students positively evaluated the experience, listing intercultural learning such as empathy, listening and respect. Our findings shows that the experience of mixed groups materialized the central ideals of this project: openness, relationship and respect for the other in an intercultural experience.

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Author Biographies

Yuri Elias Gaspar, UFVJM

Doutor em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestrado e graduação em Psicologia pela UFMG. Formação em Psicologia Clínica pelo Centro de Psicologia Humanista de Minas Gerais. Professor Adjunto da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Humanas da UFVJM.

Mauricio da Silva Guedes, UFMT

Doutor em Ciências pela Universidade Federal de Minas Gerais, mestre em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professor Adjunto do Instituto de Ciências Humanas e Sociais (Campus Universitário do Araguaia - Barra do Garças) da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de formação inicial e continuada de professores, desenvolve projeto de pesquisa sobre o adoecimento docente e estratégias de enfrentamento ao estresse em professores da educação básica. Integra o Programa de Internacionalização – Intercâmbio curricular em Casa, desenvolvido pela Universidad del Litoral (Santa Fé/Argentina) em parceria com três universidades brasileiras: UFMG – (Belo Horizonte – MG), UFVJM (Diamantina –MG), e UFMT (Barra do Garças – MT).

Gracia María Clérico, UNL

Doctora en Educación, Magister en investigación educativa, Licenciada en Psicología y Ciencias de la Educación. Docente de psicología, sociología y métodos de investigación. Asistente técnico pedagógico en Ministerio de Cultura- Santa Fe. Dirige la investigación: “Experiencias interculturales en internacionalización curricular en casa. Aportes para la formación integral en la Educación Superior” y coordina proyectos de internacionalización curricular en casa (UNL).

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Published

2022-04-29

How to Cite

Elias Gaspar, Y., da Silva Guedes, M., & María Clérico, G. . (2022). Intercultural learning: perception of Argentine students from an at home experience of curricular internationalization in pandemic times. Educação Em Foco, 25(45), 93–109. https://doi.org/10.36704/eef.v25i45.6406